Participant recruitment for project: "Possible role of the intestinal microbiota with different metabolic disorders as obesity"

Dog with Ice Cream

Recent studies have report a possible role of the intestinal microbiota with different metabolic disorders as obesity.

Our project, which is within the Rep-Eat programme, has as principal objective the evaluation of the intestinal microbiota of both companion animals and owners in order to know if diet and lifestyle can influence intestinal microbiota.

This study is being carried out in the University of Teramo (UniTE) and Texas A&M University (TAMU), with the collaboration of Dr. De Cristofaro (Nuben). The research activity will consist in the analysis of faecal samples from pets/owners. Considering this, the participants suitable for the study are:

• Lean owner/lean pet
  • Overweight owner/overweight pet
  • Obese owner/obese pet

Nuben, partnership of the project at Sani Medical Center, would select the belonging group for each participant, successively, each participant would receive a free check-up for their pet (dog/cat) at the Veterinary Hospital of the Veterinary University of Teramo (Piano D’ Accio).

Each participant should complete two questionnaires focused on inform about the diet habit and lifestyle of the owner and of the companion animal.

The data would be collected after authorization of participation through filling an informed consent.

For participation or for asking information about the project, please do not hesitate to contact:

Serena Timperii: serena.timperii94@gmail.com

or the PhD student Sandra Bermúdez Sánchez: sbermudezsanchez@unite.it

The deadline is 30th September, 2018

--

La ricerca attuale ha evidenziato una possibile relazione tra obesità e microbiota intestinale.

Il nostro studio, parte del dottorato di ricerca Rep-Eat ed ha come obiettivo quello di studiare il microbiota degli animali da compagnia e dei loro proprietari per valutare l’influenza della dieta e dello stile di vita sul microbiota intestinale.

Lo studio è condotto dall’Università degli studi di Teramo, in collaborazione con la Texas A&M university (TAMU) e con il Dott. De Cristofaro (Nuben); la ricerca prevede l’analisi di campioni fecali del cane/gatto e del relativo proprietario, perciò i gruppi di persone presi in considerazione saranno:

• Proprietari magri/ animali magri
  • Proprietari sovrappeso/animali sovrappeso
  • Proprietari obesi/ animali obesi

La Nuben, partnership del progetto, mette a disposizione, presso il Sani Medical Center, un ambulatorio dedicato alla realizzazione dello studio al fine di decidere il gruppo d’appartenenza; successivamente, ogni partecipante dovrà effettuare (gratuitamente) una visita del proprio cane/gatto presso l’Ospedale veterinario della facoltà di Teramo sito a Piano D’Accio.

Contestualmente sarà richiesta la compilazione di due questionari volti a studiare le abitudini alimentari degli animali da compagnia e dei proprietari.

Per partecipare o per ulteriori informazioni contattare:

Serena Timperii: serena.timperii94@gmail.com
Dott.ssa Sandra Bermúdez Sánchez: sbermudezsanchez@unite.it

La scadenza per potere partecipare al progetto è il 30 settembre 2018.

Rep-Eat

H2020-MSCA-COFUND-2015

University of Teramo - Via Renato Balzarini 1

64100 - Teramo (TE) - Italy